måndag 28 juni 2010

Sunt förnuft

Oskuldsfullhetens röst är ofta logikens och förnuftets röst.
Maken var ute med kollegor i fredags kväll. Han lämnade givetvis sin bil i stan och tog en taxi hem efter ett par drinkar. I lördags skjutsade jag in honom för att hämta bilen och när vi lämnat av honom frågade sonen varför pappa lämnat bilen i stan.
"När man dricker öl eller vin och andra vuxendrinkar kan man bli trött och då kan det vara farligt att köra bil," förklarade jag.
"Varför kunde han inte ha druckit coca cola då?" undrade sonen.
För några år sedan hörde vi ett Don't drink and drive meddelande på radion och sonen höll med om att det var nog bäst att låta bli. Det är ju så lätt att spilla. "Det är nog säkrast att inte äta heller," förkunnade dottern.
Det är ju skönt att barnen vid sådan tidig ålder har en sund inställning till det här med alkohol och bilkörning.

4 kommentarer:

Karro sa...

Underbart inlägg och barnen har så bra lösningar och svar på allt. Ler stort!!! Ha en bra dag!!

annai sa...

Karro:
De är så fantastiskt logiska och klarsynta. Inget krångel alls. :)

PEC sa...

Jag kommenterar lite senare för jag har varit på beach vecka med min mans familj och har inte varit på internet :-) Roliga är när jims brorson var liten och skrek helt förskräkt STOOOOP till sin pappa efter Jon tagit en klunk Coca cola. Daddy, you cannot drink and drive....fniss

annai sa...

PEC: Din kommentar syns inte här men jag fick mail om den.
De är roliga de små. De lyssnar på allt och är så logiska på sitt sätt.