fredag 19 mars 2010

Fotnot

I går skrev jag om att ta fram sommarkläder. Sen slog det mig att till sommargarderoben hör ju nätta skor och sandaler. Jättekul. Jag gillar skor. Men vinterfötter gillar jag inte. Stackars bleka, hårda, spruckna fötter som varit instängda i strumpor och stövlar hela vintern.
Det är ju så mycket annat man ska hålla efter. Rynkor som ska smörjas in. Hår som ska klippas. Porer som ska rengöras. Hud som ska exfolieras. Naglar som ska filas. Armar som ska "definieras".
Allvarligt. Hur har folk tid? Jag försöker så gott det går, i mån av tid och lust och inspiration, men fötterna kommer liksom i skymundan. Det är ju ingen som ser fötterna. Bara maken som då och då får en fot uppslängd i knät med en förfrågan (vem sa order???) om massage.
Men i år, i god tid innan sandalsäsongen, tänker jag lyxa till med fotvård på skönhetssalongen. De ska få behandla och fila och olja in och massera och förvandla mina stackars vinterfötter från hårda till babymjuka. Om inte annat så för min stackars makes skull.

7 kommentarer:

Katarina i Holon sa...

vad mysigt!! Vi hade förmånen att vinna ett massagepaket innehållande en timmes ryggmassage och en fotmassage med olja förra helgen...av barnen!! De höll på och masserade och filade och tyckte att det var så kul, helt deras ide! Jag och maken kände att vi var tvugna att ställa upp...haha!

Svensk chekchouka sa...

vad härligt, det tycker jag absolut du ska göra. Här visar man fötterna nästan âret om, det är jobbigt. Vill man ha fina lena, vita fötter utan sprickor ska man aldrig gâ barfota, och det älskar jag att göra. Jag hasar omkring pâ kalla stengolv och bara njuter de varma sommarmânaderna...

annai sa...

Katarina: Åh vad snälla ni var som ställde upp ;). Jag försöker träna upp mina barn att massera mammas trötta rygg men hittills har de inte visat någon talang.

SC: Jag har ett presentkort för helkroppsmassage på en av salongerna i stan och jag såg på deras "meny" att de gör olika fotbehandlingar också.
Vad ska man göra med fötterna egentligen? Smörja i olja och ha fina bomullssockor på natten antagligen.

Unknown sa...

Jag kanske ska boka in min man pâ fotvârd oxâ? Han lâg och rev mig pâ benen häromnatten med sina hârda tânaglar. Jäkla tur för honom att jag fortfarnade är lite kär annars hade han nog fâtt tânaglarna utryckta.

annai sa...

Dosiss: Så kärleken är inte bara blind, den är rivtålig också :)

TinTin sa...

Jag avskyr att få fötterna fixade - förutom själva massagen - men nu når jag dem inte att att få akut syrebrist så jag _måste_ gå. Hm. Vi ska till svärfamiljen nästa vecka och där är de bättre på sådant. Kanske något att lägga tid på när jag är där! ;)
Annars hjälper det med pimpsten i badet duschen och fotkräm på natten...

annai sa...

TinTin: Haha, ja du har en bra ursäkt att inte hålla efter fötterna. Jag kan ju inte skylla på att jag inte når. Jag försöker då och då men jag verkar bara göra dem värre. När jag filar så kommer det mer sprickor.