söndag 21 mars 2010

Svarta tavlan, ett minne blott

Ikväll när vi åt middag skrapade lillan med gaffeln mot tallriken så att det "gnällde". Ni vet sådär så man ryser till och det gör ont i tänderna. Jag sa att det ljudet alltid påminner mig om skolan, när läraren skrev med kritan på svarta tavlan och råkade skrapa så att det tjöt till. Barnen såg helt oförstående ut.
Det är andra tider nu. Deras lärare skriver på den vita tavlan med tvättbara tuschpennor (som inte låter). De där vita tavlorna fanns när jag var liten också, men jag tror att de bara användes vid speciella tillfällen. När nu det kan ha varit. Skulle det vara lite avancerat använde man färgglada kritor i stället för vita på svarta tavlan. Och så skrev man Låt stå! i ena hörnet så att städerskan inte skulle sudda ut.
I de flesta klassrum har de på barnens skola även interactive whiteboards som läraren kopplar upp datorn till. Det mest high tech vi hade när jag gick i låg- och mellanstadiet var den där "åverhädden". Overhead projektorn som vägde ett ton och som släpades fram ibland, bara så att läraren kunde konstatera att lampan i den fortfarande var trasig.
Någon gång per år när jag gick i skolan rullades skolans TV fram. Det var väl när det var något extra informativt UR program på gång. Aaah, UtbildningsRadion... Oftast gick det inte att få någon bra mottagning på TVn så bilden rullade mest. Men vad gjorde det. Det var ju så spännande att få se på TV i skolan.
Mina barn kommer kanske aldrig att få uppleva krita-mot-svarta-tavlan-tandvärk, men tänk så levande och spännande lektioner kan göras med ljud och bild nuförtiden. Det finns så mycket information så lättillgänlig och så många fantastiska hjälpmedel. Men man måste komma ihåg att det är viktigt att lära sig räkna på fingrarna och i huvudet innan man lär sig använda en miniräknare.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Och i sonens skola sâ har dom en sândär homecinemaprojektor, fast den svarta tavlan sitter kvar (den är egentligen grön).

annai sa...

Dosiss: Jag tänkte faktiskt det när jag skrev, att svarta tavlan faktiskt är grön. De har dem i barnens skola också, men de används tydligen som anslagstavlor, typ för posters, teckningar etc.