lördag 20 mars 2010

Så har man meckat med bilen då...

Ok, inte meckat direkt, men det närmaste bilmeckning som jag kommer. Bilstädning.
Min bil ska besiktigas på måndag. Och innan ni påpekar det så vet jag att det inte är hur ren den är som de kollar, men det kan ju inte skada att bilen presenteras i ett gott, rent skick. Ungefär som när man går på anställningsintervju. Första intrycket är viktigt. Dessutom så behövde den verkligen grovrengöras invändigt så jag tyckte det var ett bra tillfälle att få ändan ur vagnen och få det gjort.
Helt otroligt vad man hittar saker när man städar bilen. Hårspännen, klubbpinnar, servetter, tandpetare, legobitar, godispapper, parkeringsbiljetter, bollar och pennor. Och mig ovetandes hade jag dessutom en imponerande samling pinnar från diverse skogspromenader under säten och i bagageutrymmet. Bra va? Man vet ju aldrig när man behöver en pinne.
Jag vet att jag har städat bilen sedan jul, ändå har jag idag dammsugit granbarr efter julgranen som givetvis transporterades i min bil. Jäklar vad de sitter fast i mattor och säten. Granbarr blandat med havssaltig sand från förra sommarens semester vid Kerrys stränder är en riktig utmaning att dammsuga.
Bilen har sju säten, och fem av dem sitter på sina egen skenor och kan skjutas fram och tillbaka. Mycket praktiskt. Ända tills man försöker få ut smulor, damm och lort från mellan de där skenorna. Inte så praktiskt anymore.
Men nu är det gjort. Jag har dammsugit och skurat och polerat. Invändigt är den skinande ren och ingen kommer någonsin att få åka i min bil igen!
Bilen borde klara besiktningen. Trots att "någon" tyckte att det var en bra idé, ett par dagar innan besiktningen, att pula in en paljett i ett av bilbältesspännena så att bältet bara gick att stänga varannan gång man försökte. Mångbegåvad make till undsättning. Inte nog med att han masserar fötter, han plockar även paljetter ur spännen med hjälp av pincetter.
Så efter mitt bilmeckande, tänker jag nu titta på rugby och koppla av med en kall öl. Men bara så att ni inte blir förvirrade eller oroliga så balanserar jag upp det med att berätta att jag faktiskt bröt en nagel när jag städade.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Städa ur bilar är det trâkigaste jag vet. Alla leksaker som jag hittar i bilen âker just nu ner i en skokartong som fâr ligga kvar i bilen. Det kan vara bra att ha om vi blir fast pâ en lerâker nân dag. Dessutom fâr barnen aldrig mer börja äta av kvällsbaguetten innan vi kommer hem; det smular!!

annai sa...

Dosiss: Visst är det trist. Min bil är nu en leksaks-, godis- och pinnfri zon och ska så förbli (i minst 2 dagar!!!). Om vi fastnar på en leråker har vi bara min sjönsång att underhålla barnen med ;)