fredag 5 mars 2010

Soundtrack

Vilka låtar skulle ni välja som Soundtrack till era liv? Ni vet, låtar som skulle passa som bakgrundsmusik till berättelsen om er. Inte nödvändigtvis er favoritmusik, men låtar som får er att komma ihåg personer och platser och händelser.
Musik har en otrolig förmåga att framkalla starka minnesbilder. Ibland när man hör en gammal sång på radion kan man förflyttas i tid och rum. Man ser och hör och känner lukter.
När jag hör Driftwood med Travis så sitter jag i vår lilla lägenhet i Dublin en varm vårkväll och till Billy Pauls version av Your Song så dansar jag på borden i en parisisk nattklubb.
När Cornelis Vreeswijk sjunger Felicia, adjö så förflyttas jag till en studiolägenhet på sjätte våningen i Paris 9e arrondissement. Tjejen som bodde där innan hos hade lämnat kvar en kassett som vi lyssnade på.
När Sven-Bertil Taube sjunger om Rönnerdahl som valsar omkring i Sjösala så är jag sju år gammal och på bilsemester med familjen.
När jag hör de första tonerna på Clarkes Trumpet Voluntary så är jag vips på bröllop. Mitt bröllop. På väg in i kyrkan med pappa.
Och så spelar de Michael Jacksons I Just Can't Stop Loving You på radion och jag dansar tryckare på ett skoldisco.
Precis som Abba tackar jag för musiken. Vad tyst det skulle vara utan den.

2 kommentarer:

Svensk chekchouka sa...

Vilket härligt inlägg. Hmm. Jag mâste fundera lite pâ mina soundratcks. Skulle bli en salig blandning av scocco, aznavour, warda ( arbaisk magdans) och marc lavoine's " je ne veux qu'il"
Même si les raisons nous séparent, même si on vie cette amour comme un art, même si parfois on fait semblant d'y croire, autant le vivre même un peu...

annai sa...

SC: Och det är ju så livet ska vara. En salig blandning! Kram